Kérjük, írja meg véleményét !

Lap a Zsámbéki-medence polgárainak
I. évfolyam 2. szám
2001 december
 

Tartalomjegyzék:


Köszönjük, hogy sokan kerestek meg bennünket első számunk megjelenése után. Reméljük, a jövőben is megtisztelnek bennünket véleményükkel. Kérjük, hogy ha tudnak valakiről, akihez nem jutott el a terjesztés során a lap, jelezze, s kijavítjuk a hiányosságot. Többen nehezményezték, hogy néhány cikk aláírásaként csak rövidítések jelentek meg. Bár ez nem ismeretlen az újságírásban, természetesen nem óhajtunk névtelenek maradni. Az előző számban szereplő DoK rövidítés Domokos Kázmért takarja, Tonio pedig Árkos Antal. A szóbeli visszajelzéseken kívül két levelet is kaptunk. Az egyik a lakóparkkal kapcsolatos vélemény, a másik egy szociális problémát feszeget. Mindkettőt olvashatják mostani számunkban. Ha úgy érzik, van olyan terület, amely nagyobb figyelmet érdemelne, kérjük jelezzék, s lehetőségeinkhez mérten igyekszünk az esetleges hiányosságot pótolni.




Rendezvényeink

Január második felében a civil szervezetekkel kapcsolatos, februárban pedig a szociálpolitikával, szociális kérdésekkel foglalkozó rendezvényen szeretnénk vendégül látni minden, a téma iránt érdeklődő polgárt. Ha bármilyen kérdésük, személyes problémájuk van a két téma bármelyikével kapcsolatosan, juttassák el postacímünkre, (Zsámbék, Pf.: 33.) hogy szakértőink felkészülhessenek az Önöket érdeklő kérdésekre. A rendezvények időpontjait következő számainkban pontosítjuk.




Zsámbék és a Széchenyi terv

A ZSPE november 29-én "Zsámbék és a Széchenyi terv" címmel előadást szervezett, melyen Abdulwahab Ádám és Dr. Kiss Dóra a Gazdasági Minisztérium, illetve az Informatikai Kormánybiztosság szakértői tájékoztatták a jelenlévő mintegy 50-60 érdeklődőt az aktuális pályázatokról.
A Széchenyi terv, valamint az Informatikai Kormánybiztosság tevékenységének általános ismertetését követően olyan lehetőségekről hallhattunk, melyek akár Zsámbék által is megpályázható célok megvalósulását támogatják.
Ezek közül a legtöbb önkormányzat által pályázható pénzeszközöket biztosít a vidék fejlesztésére.
Így az informatikai területen, 20 %-os önrész mellett - az egységes önkormányzati megjelenést támogatandó - internetkapcsolatra alkalmas számítógépek, illetve a működéshez szükséges szoftverek beszerzéséhez nyújtanak támogatást.
Ennek azért van jelentősége, mert középtávon országos szinten általánossá válhat az elektronikus közigazgatás, amire a kormányzatnak és az önkormányzatoknak egyaránt fel kell készülni. Nemcsak eszközökkel, de tudásban és technikai felkészültségben is. Az elektronikus ügyintézés bevezetése után ugyanis a polgár otthonról, a számítógép mellől intézheti hivatalos ügyeit, megspórolva ezzel sok időt és idegeskedést. (Bár ez - a középgenerációtól fölfelé - jelenleg talán utópisztikusnak tűnik, a közelmúltban végzett ifjabb nemzedéknek - akiknek meg van a szükséges számítástechnikai tudása - azonban már szinte természetes.) Ezt a fejlődést segítették elő azok az idei (családok, civil szervezetek, köztisztviselők és pedagógusok számára kiírt), összesen 5,5 Mrd forint értékű pályázatok is, amelyeken közel 100 ezer ember jutott világszínvonalú számítógéphez.
A Széchenyi terv pályázatairól elmondta az előadó, hogy a piaci kezdeményezésekhez nyújt vissza nem térítendő támogatást. Főbb területei: vállalkozáserősítés, lakásépítés, turizmusfejlesztés, kutatásfejlesztés, információs társadalom és gazdaság, autópály-építés, regionális gazdaságfejlesztés.
Zsámbék, a zsámbékiak számára a kis- és középvállalkozások számára kiírt vállalkozáserősítési programok, illetve ehhez kapcsolódva a regionális gazdaságfejlesztés pályázatai jelenthetnek kapcsolódási pontot. Különösen ösztönzik őket a regionális együttműködésre, már csak azért is, mert az Európai Unió is kiemelten támogatja a kistérségi programokat. A másik nagy terület turizmusfejlesztés, ahol a már jelenleg létező kulturális turizmus továbbfejlesztése lehet a cél. Fontos pályázatnak nevezte az előadó a bérlakás-építési pályázatot, melyen önkormányzatok és egyházak indulnak leginkább sikerrel. A 30 %-os önrész 20 %-ra csökkenhet, ha fogyatékosok számára épülnek a lakások. (Ebben önkormányzatunk akár a premontrei renddel összefogva is pályázhatna, amely szintén tervezi szociális lakások építését. Amennyiben persze össze tudják egyeztetni elképzeléseiket.)
A sikeres pályázatkészítés alapelveiről szólva az előadó elmondta, hogy a kitűzött célnak kell értelmesnek, megvalósíthatónak lenni, s jól elkészített tervvel, valamint a megkívánt önrésszel nagy esélye van a pályázónak támogatás elnyerésére.
Az eddigi tapasztalatok szerint a pályázatok 14 %-át (1239 db) nyújtották be önkormányzatok, és az összes elnyert támogatás harmadát fizették ki nekik. Az ország településeinek 80 %-án zajlik a Széchenyi terv által támogatott beruházás. A pályázatok nagy része jogi személyeknek szól, de az energiatakarékos nyílászárók cseréjére például a lakosság is 30 %-os támogatást nyerhet el.
Ugyancsak kiemelt - és esetleg a Zsámbéki-medencében is megvalósítható - beruházás lehet a termálfürdő építési pályázat, de az energiatakarékossággal kapcsolatos befektetések is figyelmet érdemelnek.
Végül, ahol részletes információ szerezhető a pályázatokról:
Internet: www.gm.hu
Gazdasági és Foglalkoztatási Közlöny
Ingyenesen hívható zöld szám
06 80 660-560
Hajdú Péter

Tartalomjegyzék




Áramkommandók járják a falvakat

A szabálytalanságokat kereső áramkommandók ellenőrzései naponta 7 és 20 óra között várható, a hétvégeken is. A párosával és fényképes igazolvánnyal járó ellenőrök csak a tulajdonos vagy megbízottja jelenlétében dolgozhatnak. A későbbi nézeteltérések érdekében fontos, hogy a tulajdonos vagy megbízottja az ellenőrzés ideje alatt az ellenőrökkel együtt legyen. Az ellenőrzésről felvett jegyzőkönyvet csak akkor szabad aláírni, ha annak tartalmát ismeri és érti, valamint annak megállapításaival kapcsolatos véleményét rögzítette. Különösen fontos ez akkor, ha az ellenőrzés problémákat tárt fel. Ragaszkodni kell hozzá, hogy a lecserélt mérőórát az ellenőrök és a fogyasztó által lezárt dobozban az eljárás végéig a szolgáltató őrizze meg, mint bizonyítékot.






Karácsony - közös ügyünk

A karácsony közös ügyünk. Jóllehet Magyarországot manapság nem szokás keresztény/keresztyén államként definiálni, a kereszténység/keresztyénség origóját az egész ország együtt ünnepli. Úgy tűnik, már nem egyszerűen egy vallási ünnepnap, hanem beépült polgári életünk rendjébe, és valami fennkölt eszme, a megfoghatatlan, és sokak számára elérhetetlen szeretet ünnepévé vált. A nagy közös jóérzés, megpihenés, együtt ünneplés és főként az ajándékozás az, amire az egész ország a hangsúlyt teszi. Megpihenés a munkától, megpihenés a felkészüléstől, a lázas ajándékbeszerzéstől. Teleaggatjuk lakásainkat adventi és karácsonyi díszekkel, jelképekkel itthonról és a világ minden tájáról. Minél színesebb vagy minél pompásabb, annál jobb. Lelkesek vagyunk, egymástól is szívesen tanulunk ötleteket, recepteket, ajándék-tippeket. Azután 24-én, amikor leszáll az est, mindenütt kigyúlnak a fények a fenyőkön. Kevés olyan dolog van - ha van egyáltalán még más -, ami ennyire összhangba hozna minket magyarokat, mint a karácsony. Ez a mi nagy közös ügyünk. Azért is lehet az, mert nem része a politikának. Még egyetlen pártnak sem sikerült beleavatkozni a karácsonyba, mivel ilyenkor nincsenek állami megemlékezések, nem tudja senki kisajátítani magának vagy felhasználni a másik ellen.
De mit kezdünk ezzel a nagy közös üggyel. Mit kezdünk az összhanggal? Semmit. Ettől még senki nem lesz jobb, senki nem válik kedvesebbé, barátságosabbá, a hangulat mint a gyertya lángja ellobban és ismét sötét lesz a szívekben. Pedig lehetne másként, lehetne valódi és tartós eredménye, csak ahhoz figyelni kellene arra, ami a karácsony lényege. Akkor nem csupán kihasználni, hanem használni is kellene az ünnep adta lehetőséget. Élni lehetne vele és élni lehetne általa. Mert mi is a mi nagy közös ügyünk alapja és lényege? Az, amit a mottóként olvasható idézet kimond a megszületett gyermek nevének jelentéséről: velünk az isten!
A karácsonykor megszületett gyermek nem Jézuska, aki az ajándékot hozza, hanem Ő maga az isteni ajándék, aki azt tudatosítja, hogy Isten ott áll mindenki mellett. Velünk az Isten - ez örök üzenet, mely érvényes múltra, jelenre, jövőre.
Máté evangélista a Krisztus előtt több mint 700 évvel élt próféta, Ézsaiás szavait idézi, amint azokat beteljesedni látta. A karácsony múltbeli jelentése az, hogy Isten szava nem elszálló szó, hanem beteljesedő ígéret. Hogy az élet legnehezebb pillanatában, betegségben, gyászban, fájdalomban, szeretetlenségben, kétségbeesésben, társtalanságban, párkapcsolati válságban, csalódottságban, elesettségben, testi-lelki összetörtségben is van előremutató szava, vigasztalása, bátorítása. Van ígérete, mely teljesül. Velünk az Isten! Ha még nem értjük, nem tapasztaltuk, vagy elfelejtettük volna, akkor is van isten, aki karácsonykor emberré lett, hogy ezáltal érthetővé és elérhetővé válva szeretetét bizonyítsa számunkra. Velünk az Isten! Az ünnepek mindig mérföldkövek az ember életében. A jelenre figyelmeztetnek, a múlt valóságának megjelenítésével. A mai karácsonyon is Velünk az Isten. A múltban megszületett Jézus Krisztus most is élő valóság. A Lélek által mindig jelen van az életünkben, csak ritkán fedezzük fel. Pedig ma is, mindnyájunknak személy szerint lehetőséget biztosít arra, hogy ne csupán céltalanul, magunkra utaltan ténferegjünk ebben a világban, hanem legyen egy biztos pont, Akire mindig számíthatunk, s Akihez mindig megtérhetünk. Velünk az Isten. A karácsony valósága, az Isten jelenvalósága nem röpke álomkép csupán. Nem múlik el az ünnep végeztével, a jövőben is velünk marad. Ez pedig egyrészt felelősség, mivel mutatja, hogy Isten elől soha nem lehet elbújni. Azzal, hogy tagadom a jelenlétét, azzal, ha elfeledkezem róla, vagy nem veszek tudomást ittlétéről, Ő attól még létezik és ismeri, látja, tudja lépteimet és tetteimet. Nem lehet Isten elől elmenekülni. Másrészt pedig lehetőség is és erőforrás. Luther Márton, feljegyezte, hogy megkereszteltségének ténye, a "Velünk az Isten" tudata a legnehezebb napjaiban, a legszorongatottabb helyzetében, üldöztetések és nélkülözések között is bátorságot, kitartást és erőt jelentett számára. Velünk az Isten.
Zsengellér József

Tartalomjegyzék



Jár vagy adható?

Szociális problémájával keresett meg bennünket egy olvasónk. Az alábbiakban közöljük levelét:

2001. januárban kiegészítő családi pótlék iránti kérelmet nyújtottam be a Polgármesteri Hivatalba.
A kérelmemet elutasították, a Határozatot mellékelem. A jogszabályok, amikre a tisztelt Bizottság hivatkozik, ellentmondanak az indoklásnak.
Idézem:
1997. évi XXXI.tv 19§ (2) "A települési önkormányzat képviselő-testülete a gyermeket rendszeres támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó családban az 1 főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, (ez jelenleg 18.310 Ft), és a családban történő nevelkedés nem áll a gyermek érdekével ellentétben."
Nem részletezem, hogy milyen megalázóak a törvénnyel egyáltalán nem összeegyeztethető ún. környezettanulmányok, de azt sem tudom igazán, hogy mire jók. Nálunk ugyanis az alábbiak kerültek jegyzőkönyvbe:
A teljesség igénye nélkül, néhány kiragadott gondolat; a lakás berendezése és felszerelési tárgyai 15 évnél idősebbek, gépkocsink nincs, semmiféle vagyontárgyunk nincs, tavaly óta le kellett mondanunk a Matáv telefon előfizetésünket, a gyerekek gyakori betegsége miatt nem hosszabbították meg a munkaszerződésemet, (úgy mellékesen gyermekvédelmi családgondozóként dolgoztam), a televíziónk és a mikrohullámú sütőnk elromlott, esély sincs rá, hogy megjavíttassam, kifizetetlen közüzemi számláink vannak stb.
Sajnos a 11 1998.(VI.29.) sz. önkormányzati rendeletet nem ismerem, mivel még a saját ügyem elbírálásába sem engedtek betekintést. Az már csak részletkérdés, hogy a Határozat kézhezvételétől számított 2 napon belül mentem be a Hivatalba, és az ügyet már irattározták. Sajnos én büszkébb vagyok annál, hogy fellebbezzek, ezért majdnem úgy jártam, mint a cigány szamara, aki már éppen leszokott volna az evésről, amikor megdöglött. Én már megfogadtam, hogy ha éhen halnék sem folyamodnék többet segélyért, de ezt senkinek nem ajánlom követendő példaként. Ha valaki hasonló helyzetbe kerül, fellebbezni kell, sőt el kell menni a Szociális és Családügyi Minisztérium Gyermekvédelmi Főosztályáig, ha szükséges, mert ez az ellátás nem adható, hanem jár.
Ennek bizonyítására álljon itt egy alkotmánybírósági határozat, ami a Kiszombor Önkormányzata Képviselő-testületének szól, de ugyanez érvényes Zsámbékra is.

7/1999.AB Kiszombor Önkormányzata Képviselő-testületének 16/1997. (XI.26) KKÖT számú önkormányzati rendelete
Az Alkotmány 44/A§ (2) bekezdése szerint a helyi önkormányzat feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal.
E szerint törvénysértő a támogatás folyósításának az önkormányzat pénzügyi lehetőségeihez kötése, mivel a Gytv. 19. §-ában meghatározott jogosultsági feltételek esetén az önkormányzat köteles a támogatást megállapítani a rászoruló gyermek részére. A Gytv. 143. § (1) bekezdése alapján a gyermekvédelmi rendszer működtetésének fedezetét a központi költségvetés és az önkormányzat biztosítja oly módon, hogy a megállapított támogatás 70 %-át az önkormányzat a központi költségvetésből havonta utólag visszaigényelheti. E finanszírozási feltételek mellett az önkormányzat köteles - az önkormányzat költségvetési helyzetére tekintet nélkül - a Gytv. 18. § (1) bekezdésében meghatározott gyermekvédelmi feladatot ellátni.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Ör. 4 § (2) bekezdése c, pontjának második mondatát és 4. § 86) bekezdésének harmadik mondatát alkotmányellenesnek minősítette.

Azt nem tudom, hogy kinek van joga betekinteni az önkormányzati rendeletbe, de azt tudom, hogy bármelyik állampolgár kérheti az alkotmányosság elbírálását. Akinek lehetősége van rá, kérem, tegye meg. Végül egy kis fejszámolás. A három gyermekemre a kiegészítő családi pótlék összege havonta 12.000 Ft lett volna. A hónapokig tartó éhezés következtében kialakult minimum évekig tartó betegségem eredményeképpen a havi gyógyszerköltségünk meghaladja a 20 ezer Ft-ot, és a TB még legalább ugyanennyit tesz hozzá. Arról nem is beszélve, hogy mennyibe került volna a költségvetésnek, ha a 3 gyermekem árva marad. Ilyen és hasonló eseteket eredményezhet a törvény felülbírálása. Mindenesetre Selmeczi Gabriellával ismertetni fogom az ügyet.
Lajta Brigitta
Zsámbék, Szilágyság u. 37.

Minisztériumi vélemény

A problémával megkerestük a Szociális és Családügyi Minisztériumot, ahol Forgó Györgyné, a Lakossági Kapcsolatok Főosztály szakértője a következő tájékoztatást adta.
A határozat és a panasz megismerése után megkeresték az önkormányzatot, ahol elismerték, hogy törvénysértő a határozat, s ígéretet tettek annak megsemmisítésére, s törvényes határozat meghozatalára a lehető legrövidebb idő alatt.
Az önkormányzat szociális bizottságát is megkerestük az olvasói levéllel kapcsolatosan, de tőlük lapzártánkig nem érkezett válasz. Minden bizonnyal a rendelkezésre álló rövid idő miatt. Természetesen készséggel állunk rendelkezésükre álláspontjuk kifejtésére.


Zsámbék Nagyközség Önkormányzata
Egészségügyi, Szociális és Sport Bizottság
Zsámbék, Rácváros u. 2.
Szám:364-3/2001.
Tárgy: Lajta Brigitta kiegészítő családi pótlék iránti kérelme elutasítása.
Üi.: Ámortné

Határozat

Az Eü. Szociális és sport Bizottság 180/2001. határozata alapján Lajta Brigitta Zsámbék, Szilágyság u. 37. alatti lakos kiegészítő családi pótlék iránti kérelmét elutasítom.

Határozat ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül Zsámbék Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületéhez címzett, a Polgármesteri Hivatalba benyújtandó fellebbezéssel lehet élni.

Indoklás

Lajta Brigitta kiegészítő családi pótlék iránti kérelmet nyújtott be. Becsatolt jövedelemnyiltakozat és keresetigazolások alapján megállapítást nyert, hogy havi nettó átlagjövedelmük alapul vételével az egy főre jutó jövedelem 15.502 Ft volt.
Környezettanulmány, helyszíni ellenőrzés történt a családnál.
Megállapítást nyert, hogy életvitelük alapján rendszeres támogatásra nem szorulnak.
Fentiek alapján a Bizottság elutasította a kiegészítő családi pótlék iránti kérelmet.

Határozat az 1997. Évi XXXI. Tv. 19-20. szakaszain, valamint a végrehajtásra kiadott 149/1997.(IX.10.) korm. R. 65-68. szakaszain, továbbá a 11 1998. (VI. 29.) sz. Önkormányzati rendeleten alapul.

Zsámbék, 2001. március 21.

Erről értesítem:
1. Lajta Brigitta Zsámbék, Szilágyság u. 37.
2. Nyilvántartás
3. Irattár

Fekete Tiborné
biz. elnöke


Tartalomjegyzék



Holnapy D. Márton is előadott a konferencián
"Felelősséggel egymásért"

November végén szociálpolitikai konferenciát rendeztek a képviselői irodaházban. A Selmeczi Gabriella által vezetett találkozón miniszterek, államtitkárok mellett plébánosunk is előadást tartott "Az egyház növekbő szerepvállalása a szociális ellátásokban" címmel.

Harrach Péter miniszter előadásában kiemelte, hogy 1999. január 1-je után átfogó családtámogatási rendszert építettek ki, melynek elemei egymásra épülnek. Ebben az állam, az egyház, a civil szervezetek és az érintett együttes tevékenységének eredménye a támogatás. Alanyi jogon jár újra a Gyed és a Gyes, létrejött az iskoláztatási és a beteg gyermekek támogatása. Évente 30 %-kal emelkedett a személyi jövedelemadó kedvezmény: egy gyermek után havi 3, kettő után havi 4, három után pedig havi 10 ezer Ft adókedvezményt kap a család gyermekenként.
A legszegényebbek számára bevezették a gyermekenként 4.000 Ft-os kiegészítő családi pótlékot, a minimálbért 25.500 Ft-ról 40.000 Ft, majd 50.000 Ft-ra emelték.
A nyugdíjakról szólva elmondta, hogy reálértékük 16 %-kal növekedett 1998 óta, s ez 2,7 %-kal meghaladta az átlagos bérnövekedést.
Dr. Szemkeő Judit a Szociális és Családügyi Minisztérium államtitkára elmondta, a családpolitikai rendszer lényege, hogy alulról fölfelé építkezik. Az adott társadalmi, gazdasági környezetben kell a valódi megoldást megtalálni. A helyi gazdasági és civil szervezetek, az egyházak, egészségügy és kisközösségek együttes erőfeszítéseit kell összehangolni az önkormányzatoknak, s helyi felelősségvállalásról szóló rendeletben foglalni össze a teendőket. Állami segítségnyújtás pedig csak a helyi összefogás támogatására várható.
Az idősek ellátásában alapelv a családban, saját lakáson nyújtott támogatás, mert ez a legjobb az időseknek. Ebben kiemelt szerepük van a helyi önkénteseknek.
Holnapy D. Márton atya felvetette, hogy nagyon sokan vannak az írástudatlanok, akik nem tudnak beilleszkedni a mai világba. Kifejtette, hogy ma más a szegénység, mint egykor. Nem az a szegénység, melyet a Biblia értéknek tart, hanem az, ahol például a videomagnó ugyan jelen van, de semmi más. Nincs nevelés. Miután az ilyen környezetben élő emberek nem értik a jelenlegi világot, könnyen befolyásolhatók. Az ilyen környezetben felnövő gyerekek otthon nem tudnak tanulni, s nyolcadik után anyagi okok miatt nem tanulhatnak tovább a fővárosban.
A premontrei szakiskolában ezekkel, az érzelmi sivárságban élő gyerekekkel foglalkoznak, s nagy hangsúlyt fektetnek a nevelésre Az iskola tanulói között akadnak II. kerületi gazdagok gyerekei is, akikre nem figyelnek szüleik. A választóvonal tehát az érzelmi élet hiánya, nem kizárólag anyagi kérdés.
Az egyház szociális tevékenységében alapvetés, hogy ne csak anyagi segítséget adjanak, de tanítsák meg a kapott javak használatára az embereket, s igényeljék a támogatott közreműködését a folyamat során.. Plébánosunk kitért arra is, hogy a premontrei rend igyekszik a fogyatékosok életét is teljesebbé tenni munkahely teremtéssel. Mert enélkül ezeknek az embereknek értelem nélküli az életük. Szociális elképzeléseik szerves részét képezi a lakásfelújítási és lakásépítési programjuk, melynek során nemcsak a lakással foglalkoznak, de megtanítják annak gazdaságos működtetésére is az odaköltözőket.
Facsinay Kinga

Tartalomjegyzék



Templom épül Zsámbékon

1947 óta létezik Zsámbékon református egyházközösség. Azóta számos lelkész dolgozott már itt, de templom a mai napig nem épült. Az elmúlt néhány esztendőben azonban felcsillant a remény, hogy több mint fél évszázad után felépül a zsámbéki református templom. Nagy András, egyházközségi gondnokot kérdeztük az építésről.

- Mikor vetődött fel először a templom építésének gondolata, s milyen források állnak rendelkezésre?
- A gondolat már régebben felvetődött, reális elképzelés azonban csak az elmúlt évben alakult ki. Meglepő módon az előkészítés nehézségei összekovácsolták a presbitériumot és a gyülekezetet is. Az elképzelések szerint templom, gyülekezeti terem és parókia is épül. Az önkormányzat a kezdetektől támogatta az elképzelést. Szóba került, hogy a csillagerdei telkek közül kapunk egyet, de más helyszínekről is beszéltünk, végül a jelenlegi imaterem és lelkész lakás területe mellett döntöttünk. Az önkormányzat négy éven keresztül évi 2,5 millióval támogatja az építést, az esperes úr szintén több millió forintot ígért, az NKÖM egy milliót adott az előkészületekre, s reméljük, a Széchenyi terv, valamint központi egyházi pályázatokon több tíz millió forintnyi állami forráshoz juthatunk. Persze a gyülekezetre is számítunk, ezért karácsonykor ismét borítékos gyűjtést szervezünk. A templom építésére pályázatot írunk ki, melyet lapjuk következő számában már közzé is szeretnénk tenni.
- Nem kerülhetem meg a kérdést: valóban ellentétek vannak a gyülekezet és a lelkész között, s a lelkész távozni készül?
- Úgy gondolom, ezek az egyház belső ügyei, melyet nem akarunk a nyilvánosság előtt tárgyalni. Már így is sok mendemonda, a félreértés, annyi azonban tény, hogy a jelenlegi lelkészünk, Búti Csaba kinyilvánította távozási szándékát, melyet az október elsejei istentiszteleten kihirdettünk. A lelkészcsalád távozása megkönynyíti a templom építésével kapcsolatos elképzelések végrehajtását, ugyanis az építkezés idejére - amikoris lebontjuk a lelkész lakást - komoly nehézséget jelentett volna egy másik lakás biztosítása. Elképzelésünk szerint tavasszal kezdődhetne a bontás, majd néhány nappal később az építés. Az ehhez szükséges érvényes hatósági engedélyekkel több mint fél éve rendelkezünk.
- S hol lesznek az építés ideje alatt az istentiszteletek?
-A katolikus egyház, illetve a premontrei rend jóvoltából a megszokott időben a szakiskolában. Ezúton is köszönjük a segítséget.
- S ki tartja majd az istentiszteleteket?
- A lelkész távozásakor felügyelő lelkészt jelölnek ki, várhatóan ismét Vassné Baki Ilona érdi lelkészt. Ez azonban az esperes úr hatásköre. Lelkészünk korábban is engedte a faluban élő lelkészeket prédikálni, s úgy gondoljuk, hogy az átmeneti időszakban Rainer Erzsi néni és Zsengellér József teológus professzor, illetve a már korábban helyettesítő töki lelkész segítségével gond nélkül folyhat tovább a hitélet.
Mivel missziói gyülekezet vagyunk, a lelkészt nem a gyülekezet választja, hanem - ahogy eddig is - a püspök úr jelöli ki. Abban biztosak vagyunk, hogy a tavasszal induló templomépítés ismét egyesíti erőinket, s több mint öt évtized után végre eljutunk odáig, hogy Zsámbékon is lesz református templom.
Végezetül engedje meg, hogy a lap hasábjain keresztül kívánjak áldott karácsonyi ünnepeket és dolgos új évet Zsámbék minden polgárának.
Megkerestük Búti Csaba református lelkész urat is, hogy mondja el véleményét a témával kapcsolatosan. Ő nem kívánt nyilatkozni.
Hajdú Péter

Tartalomjegyzék




Író-olvasó találkozó

A közelmúltban Lázár Ervin író látogatást tett a Zichy Miklós Általános Iskolában, s több órán keresztül mesélt életéről, s állta a kérdések rohamát.
A gyerekek megtudhatták, hogy soha sem akart író lenni, hanem inkább mozdonyvezető, s csak úgy véletlenül ír könyveket, hogy a legjobb könyvnek a Harry Pottert tartja, de azt sajnos nem ő írta, hogy könyveiben saját élményei is megjelennek, ha nem is pontosan úgy, ahogy azok az életben zajlottak.
A gyerekek számára nagy élmény volt a találkozó, melyre minden bizonnyal még évek múlva is szívesen emlékeznek majd.



Keressük
Az MDF zsámbéki szervezete keresi Kerek Sándorné aggódó szülőt.
Amennyiben jelentkezik az alábbi telefonszámon, 20.000 Ft jutalomban részesítjük.
Tel.: 23 342-335



Nyelvtanítás, fordítás
Német fordítást, tolmácsolást (műszaki, gazdasági témában), illetve tanítást vállalok.
Tel., fax: 06 33 449-180
Mobil: 06 30 231-7193



Ismét a lakoparkról

Olvasói levél

Tudunk-e már dönteni abban a kérdésben, hogy legyen-e újabb lakópark Zsámbékon? Sok mindent megtudhattunk már erről a témáról, többek között a Kürt nyitó számából vagy a legutóbbi közmeghallgatáson. Jó néhány érvet és ellenérvet megismerhettünk, azonban - legalábbis számomra - még mindig sok kérdés maradt nyitva. Továbbra sem értem, miért is lenne jó nekünk ez a beruházás. Azt értem, hogy a NatureHome Kft-nek jó lenne, hiszen a nyereség reményében vállalkozik az építkezésre. Ez eddig világos, adott egy befektető, amely üzletet lát abban, hogy az autópályához és Zsámbékhoz viszonylag közel 450 lakóházat és egyéb létesítményeket valósítson meg. Az is érthető, hogy a földtulajdonosok szintén érdekeltek a projektben, mert bár a 40 aranykoronás földekért előbb-utóbb jó pénzt remélhetnének, de természetesen termőföldként sose kaphatnának annyit érte, mint építési területként. Miután a befektető külföldi, így a magyar jogszabályok értelmében csak a belterületbe vonást követően, jóval drágábban vásárolhatja fel a tulajdonosoktól a telkeket. Eddig tiszta sor, mindkét fél számára előnyös lenne a lakópark megvalósítása. Érthető a természetvédők aggodalma is, hiszen az építkezés megvalósításával végleg elveszítené a táj eredeti arculatát, az ember ismét elrabolna egy szeletet az amúgy is erősen fogyatkozó természettől.
Nem értem azonban, hogy - a tulajdonosok kivételével - mi érdeke fűződhet Zsámbék lakosságának ahhoz, hogy a településtől mintegy 2 km-re új falut építsen. Pénzt hoz talán? Azt mondják. Azt mondják több százmilliót. Tényleg? - hisz ez nagyszerű! De mégis hogyan? Talán a NatureHome Kft. letesz az önkormányzat asztalára egy bőrönd pénzt? Hát, nem hiszem. Ja, majd ha letelepül a sok újgazdag a lakóparkban, az ő adójuk fogja majd feltölteni szeretett községünk kiürült pénzes ládikáját? Egy ideig valóban hozhat bevételt Zsámbéknak, de kiadásokat is. Nem is keveset! A közművesítés horribilis kiadásai mellett - út, villany, gáz, víz, csatorna, víztisztítómű építés, bővítés - szükségessé válik az óvoda és az iskola bővítése is. Itt azért hadd álljak meg egy szóra. Számomra, aki magam is eredetileg pedagógus vagyok, és aki egykor építészetet is tanult, nem kellően kielégítő, ha egy közmeghallgatáson olyan "terv" mutogatásával próbálják bizonygatni az iskola fejlesztésének megvalósíthatóságát, amelyen egyszerűen beszínezik az iskolaudvart a bővítés helyéül. Kellően átgondolt ez a fajta bővítés? Egyre több gyereket egyre kisebb helyre kellene zsúfolni, nem beszélve arról, hogy nagyobb tanári szobára, tornateremre, étkezőre stb. volna szükség. Hogyan fognak egyáltalán a gyerekek olyan messziről bejárni? Busszal persze, ha a Volánbusz indít majd arra kellő számú járatot. Kézenfekvő megoldás lehet az is, ha az új faluba, a business park, a kultúr- és a bevásárlócentrum, a strand, a hotel és még mi minden mellé építenének óvodát és iskolát is. Nem így lenne ésszerű? Persze akkor már jó lenne, ha az új település új lakóinak nem kellene átjárniuk Zsámbékra, ha maguk vagy gyerekeik megbetegszenek, jó lenne, ha orvosi rendelőt is létesítenének, mondjuk a csónakázó tó mellé. Nem értem azt sem, hogy miután Zsámbék meghozta áldozatait a lakópark létrehozása érdekében, annak megvalósulását követően az új község 1500 új lakója miért akarna továbbra is közösködni a hozzájuk képest elmaradott ófaluval, amikor egy helyi népszavazással bármikor különválhatnának. Végül pedig nem értem, hogy mit nem lehet ezen érteni?!
Szűcs István
informatikus

Közmeghallgatás

November 29-én közmeghallgatást tartott az önkormányzat a művelődési házban.
Bár a rendezvény a község, illetve az önkormányzat egész éves tevékenységét volt hivatott bemutatni a falu lakosai számára, a polgármesteri beszámolót követően a polgárok az őket leginkább izgató kérdés, a vízi malom területére tervezett lakópark és szabadidő és kultúrközpontra vonatkozó véleményüket fejtették ki.
A hozzászólók nagyobbik része ellenezte a lakópark megépítését, így a Zsámbéki Medence Tájvédelmi Egyesület képviselője is. A vita során a beruházó képviselői ismertették a terület beépítésével kapcsolatos elképzeléseiket, s a beruházást támogatók pedig részletesebb tájékoztatást kértek.
Egy hozzászóló kifejtette, nehezen tudja elképzelni, hogy egy 3 millió forintos alaptőkével off shore cégként létrehozott cég végig tudjon vinni egy több milliárdos beruházást. A beruházó képviselője ezzel szemben referenciaként hozta fel a Budajenőn zajló hasonló nagyságrendű beruházást.
Felvetődött az is, hogy jelenleg készül Zsámbék településfejlesztési koncepciója, s indokolt lenne annak elfogadásáig elhalasztani a vízi malom területével kapcsolatos elképzelésekről való döntést. Bár döntés nem született, a polgárok véleményének megismerése minden bizonnyal hasznos információt jelent a képviselők számára.
Az est során szó került még a zsámbéki víz minőségéről, mellyel sokan elégedetlenek a faluban, mert a kemény víz tönkre teszi a háztartási gépeket. Miután a szolgáltató nem lágyítja a vizet, azt Zsámbékon kellene megtenni, ami hatalmas összegbe kerülne, s a díj emelkedését eredményezné. Felvetették a dunai víz idevezetésének lehetőségét is, de ez szintén komoly fejlesztést igényel.
Facsinay Kinga

Tartalomjegyzék



Medgyessy és Várhegyi

Medgyessy Péterre, az MSZP miniszterelnök-jelöltjére - ahogy mondani szoktuk - rájár a rúd. A Gresham-palota eladása érdekében a főváros V. kerületében, az MSZP-s önkormányzati képviselők körében kifejtett agitációs "munkájáért" - szavazatok az értékestés mellett szólt a szakértői biztatás - százezer dollárt (30 millió forintot) fizetett a Gresco Rt. a bankár-politikus cégének.
Ma a hírközlők - elektronikus és a papírosos, balra és jobbra húzó - az ő ügyeivel (mert akad más is, nemcsak ez a Gresham-értékesítés) foglalkoznak. A palota értékesítése a kellemetlenebb, ennél nevesnek (sztárnak?) kikiáltott ügyvédek értékelik a tényeket, és mondanak egymásnak ellent, talán politikai hovatartozásuktól, netán a vonatkozó jogszabályok eltérő értelmezésétől függően.
Az egyszerű magyar választót azonban nem ez kellene, hogy érdekelje. Sokkal inkább az, hogy Medgyessy ebből a pénzből eddig mennyit áldozott jótékonysági célokra, például hány hajléktalannak bérelt, legalább a téli hónapokra meleg albérletet, befizetett-e az iskolai menzára a rosszul táplált gyermekek számára dupla ebédre, netán adott-e pénzt kórházfejlesztésre, és folytathatnám, mert ilyen könnyen harminc milliót keresni, csak jótékonykodási célból erkölcsös. Erről szóló híreket még nem hallottam, s nem is olvastam.
Nem sok értelme lenne az iménti felvetésnek, ha Medgyessy mondjuk a Vállalkozók Pártjának lenne a miniszterelnök-jelöltje, de ő állítólag szocialista (nagytőkés), hiszen másként nem lehetne az MSZP miniszterelnök-jelöltje. Ígérgetni ígérget, már nem olyan szegény, hogy ezt ne tehetné. Megoldja a magyar társadalom gondját-baját - a Gresham ügyhöz hasonlóan? - mondta a televízióban. Vajon mennyiért? Ha az MSZP-nek felajánlkozó Bokros Lajossal összefognak, sokba fog ez nekünk kerülni. Ehhez azonban a szocialistáknak (?) meg kellene nyerni a választásokat. Az ezzel kapcsolatos közvélemény-kutatások a tőkeszerető, és arra vágyó, eddig szociálisan érzéktelennek mutatkozók számára nem kedveznek.
A Magyar Demokrata november 29-i száma a saját kutatása alapján azt jelzi: ha ma volna a választás, a FIDESZ-MDF közös listája hét százalékkal kapna több szavazatot, mint az MSZP. A biztos pártválasztók körében ez az előny már 12 %-ot mutat. Érdekes a TÁRKI két, egymást követő héten végzett hasonló célú vizsgálata is a pártok jelenlegi támogatottságát illetően :
A politikusok népszerűségét vizsgáló Szonda Ipsos ugyancsak a Népszabadságban (nov.16.) a következőkről tájékoztatja olvasóit: 1. Dávid Ibolya igazságügy-miniszter 68 pont, 2. Mádl Ferenc köztársasági elnök 63 pont, 3. Martonyi János külügyminiszter 61 pont. A Medgyessyt körüllengő hírek még az Új Baloldalnak sem tetszenek, elvárják, hogy tiszta vizet öntsön a pohárba. Láss csodát! Ők is vesztegetésektől mentes, erkölcsösebb társadalomra vágynak. Medgyessyvel kapcsolatban olyasmi is napvilágra került - méghozzá a magyar Országházban -, hogy az átkosban, a különféle, hajdanvolt, és aligha kedvelt ügyosztályoktól sem állt messze. Ilyenektől, mint például: III/1, III/2 és III/3. Ezzel kapcsolatban a hírek arról szólnak, hogy Medgyessy nem járult hozzá ahhoz, hogy a titokminiszter a múltjára vonatkozó adatokat nyilvánosságra hozza.
Hogy mire következtethetünk ebből? Talán arra, hogy rövidesen megkétszereződhet a Na-És? elvtársak száma.
Várhegyi Attila meg lemondott. Szolnok hajdani FIDESZ-es polgármestere is besározódott. Az elsőfokú ítélet még bizonyos kérdésben - hanyag kezelésben - bűnösnek találta az időközben államtitkárrá előlépő fiatalembert. Az ügyek bírósági vitele nem az autópályákon tapasztalható sebességgel haladnak végső céljuk felé. Várhegyi Attila lemondásával várhatott volna a 2002-es választásokig, hiszen a következő év áprilisáig az ő ügyében aligha kerül sor jogerős ítélet meghozatalára. Nem tette.
Az ex államtitkárnak is szíve joga lenne - bűnössége esetén - kijelenteni, hogy Na-És?. Eddig nem tette.
A rossz példa ragadós, szoktuk mondani. Szerencsére akadnak kivételek, amelyek erősítik a szabályt. Jelen esetben talán erről van szó.
Természetesen az ilyen magatartás is csak enyhe vigasz a polgári kormányt támogatók részére, ha a gyanú bűnné érik.
Ma már a Független Magyar Bíróságra vár tehát a feladat, hogy mindkét esetben tiszta vizet öntsön a pohárba. Ennek alapvető feltétele, hogy a Medgyessyt feljelentők vádjai is bíróság elé kerüljenek, vagy a miniszterelnök-jelölt sajtópere (Magyar Demokrata, Magyar Nemzet ellen) tegyen pontot az ügy végére, mivel a Gresham-agitáció tárgyában készült szerződést nyilvánosságra hozták.
"Előre, hitvesem fejkötője!" - a költő eme bizatása tehát ma is időszerű.
Domokos Kázmér

Tartalomjegyzék



Internetezni szeretnék

Bizonyára sokan vannak már Zsámbékon is, akik hozzáférnek az internethez, de talán még többen, akik nem. Néhány apróbb tanáccsal szeretném segíteni azokat, akikben már megvan az elhatározás, de még nem tudják, hogyan fogjanak hozzá a világháló megismeréséhez.
Előfeltétel egy legalább pentium kategóriájú megbízhatóan működő számítógép. Egy ilyen gépnek az egyéb paraméterei (memória, merevlemez) általában szintén kielégítik az internetezés feltételeit. Kell továbbá egy jobbféle színes monitor, valamint nélkülözhetetlen a telefonvonal és a kapcsolatot létrehozó telefonmodem.
Amennyiben valakinek ISDN előfizetése van, akkor a modem helyett már valószínűleg rendelkezik egy, a modemet helyettesítő ISDN termináladapterrel.
Ezek után viszonylag egyszerűen kapcsolódhatunk a Hálóra. Feltételezve a legelterjedtebb operációs rendszer valamelyes ismeretét, a következő lépéseket kell megtennünk:
Ellenőrizzük, hogy a modemet megfelelően telepítetük-e. Az Asztalon a Sajátgép ikonra kattintva az egér jobb gombjával, majd Tulajdonságok menüpontot választva új ablak nyílik meg előttünk. Itt az Eszközkezelő fület kiválasztva sorban megjelennek a telepített eszközök. Ha találunk modemet is köztük, már jó úton járunk. Ezután ellenőrizzük a modem helyes működését! Csukjuk be az iménti ablakot és keressük meg a Start menü/Vezérlőpult megnyitása után a Modemek ikont. Ezt megnyitva, a középső ablakban a telepített modemet kiválasztva, a Diagnosztika fülre, majd az Egyéb info gombra kattintva kis idő után új ablakot kell kapnunk, amelyben AT-vel kezdődő parancsok és OK feliratok és számok szerepelnek. Ez azt jelenti, hogy modemünk működőképes.
Ezek után beállíthatjuk az Internet-szolgáltatót (Freestart), s így nem kell fizetnünk. Tudom, hihetetlen a mai világban, hogy használható szolgáltatást kapjunk fizetés nélkül, de a dolog működik. Természetesen csak az internet-szolgáltatásért nem kell fizetnünk, a helyi telefonszolgáltatónak, a Matávnak igen. Itt is javult azért az utóbbi időben a helyzet, a 3-mal kezdődő számokra a nappali "internet díjszabás" 6 Ft+áfa= 7,50 Ft, ami fele a nappali helyi beszélgetés díjának.
Nézzük akkor, hogyan állíthatjuk be a Freestartot szolgáltatónak: Keressük meg a Sajátgép/Telefonos hálózat ikont és válasszuk az Új Csatlakozás Létesítése ikont. Erre kattintva adjunk valamilyen nevet a kapcsolatnak.
Továbblépve írjuk be a telefonszámot: 51-302-302. A Befejezés gombra kattintva végeztünk, ezek után indítsuk el a telefonos csatlakozást. (Kattintsunk a Telefonos hálózatban megjelenő új ikonunkra kétszer). A felbukkanó ablakba felhasználónévként és jelszóként egyaránt azt írjuk be, hogy freestart (kisbetű/nagybetű nem számít).
Indítsuk el az böngészőt pl.: Internet Explorer, címnek állítsuk be a www.freestart.hu-t. (ezzel a jelszóval csak ezt az oldalt érjük el.) Ha bejött az oldal, akkor jobbra fenn keressük meg az ingyenes-internet hirdetést és erre kattintva regisztráljunk magunknak új - tetszőleges - felhasználónevet és jelszót. Az élő kapcsolatból kilépve indítsuk újra a telefonos csatlakozást, ezúttal az új belépési adatokkal. Sikeres belépés után indítsuk el megint a böngészőt. Ekkor már minden műkődő honlapot elérhetünk. Kezdetben azért fogjuk vissza magunkat, várjuk meg az első telefonszámlát !
Amennyiben valaki nem boldogul, vagy egyéb segítségre van szüksége, nyugodtan hívjon fel, akár otthon is.
A szombati/vasárnapi ebéd utáni szieszta tiszteletben tartását azért megköszönöm…
Jó internetezést mindenkinek !
Árkos Antal
20-9-216-851
tonio@zsambekimedence.hu


Közösség a kibertérben

Újságunk internetes változata a www.zsambekimedence.hu címen jelenik meg. Mivel az elektronikus média "legsajátabb" tulajdonsága a gyorsaság, igyekszünk az internetes változatot a "papíralapú" számok megjelenése közötti időszakban is többször frissíteni, s így ellátni Önöket a községről szóló hírekkel. Ha pedig Önöknek van valami érdekes híre, írják meg nekünk , a cikk végén olvasható címre.
Az oldal másik célja: aktív internetes közösség kialakítása a térségben, ehhez kérjük az Önök tevékeny részvételét. Szeretnénk időnként válogatást közölni helyi honlapokból vagy más honlapok idevonatkozó anyagaiból, szeretnénk egy nyitott online vitafórumot, virtuális klubot létrehozni, és a magunk szerény eszközeivel segíteni kívánjuk az internetes kultúra elterjedését. Talán ezzel is hozzájárulhatunk az egyéni elszigetelődés, a munkanélküliség és a modern civilizációból való kiszorulás csökkenéséhez.
Jó olvasgatást, kellemes böngészést mindannyiuknak. Kezdetnek hadd ajánljak mindjárt két helyi vonatkozású honlapot figyelmükbe:
www.nyakas.hu - egy korty jó bor és máris visszatér belénk az életkedv - a töki Nyakas Pince honlapja; www.szerelvenyuzlet.hu - itt megtalál mindent, amire a ház körül vagy építkezéséhez szüksége van - a zsámbéki Szerelvényüzlet honlapja.
Árkos Antal, tonio@zsambekimedence.hu

Tartalomjegyzék



Aktuális pályázatok

Kiíró: Korona Média Kft.
Pályázat címe: IVC Suli Sport
Pályázhatnak: Általános iskolák
Beadási határidő: folyamatos
A pályázat célja: A “Jövő Biztonságáért“ bűn-, baleset- és drogmegelőzési program széleskörű megismertetése az általános iskolákban tanuló gyerekekkel.
További információ: Felvilágosítás, illetve adatlap kérhető: Korona Média Kft., 1066 Budapest, Dessewffy u. 34.; T.: 473-0157; www.ivc.hu


Kiíró: Gyermekek a Gyermekek Egészségéért Alapítvány
Pályázat címe: Gyermekek a gyermekek egészségéért - támogatás gyermekek külföldi gyógykezeléséhez
Pályázhatnak: családok
Beadási határidő: folyamatos
A Gyermekek a Gyermekek Egészségéért Alapítvány a hazánkban nem gyógyítható 0-18 éves beteg gyermekek külföldi gyógykezeléséhez nyújt anyagi támogatást a szociálisan rászorulóknak.
További információ: Gyermekek a Gyermekek Egészségéért Alapítvány, 1051 Budapest, Arany J. u. 6-8. Tel.: 312-4567 és 332-3100/1651 Németh Vera titkár, e-mail: hi@mail.mgx.hu.


Kiíró: Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
Pályázat címe: Vidékfejlesztési célelőirányzat 2001-2002. évi pályázati rendszerű támogatása
Pályázhatnak: Önkormányzatok, gazdasági és társadalmi szervezetek, egyéni vállalkozók, őstermelők
Beadási határidő: 2002. szeptember 15-ig folyamatos
A pályázat célja: Az elsősorban mezőgazdaságból élő vidéki népesség esélyegyenlőségének javítására a vidéki területeken fellelhető helyi adottságokra alapozott alternatív vagy kiegészítő jövedelemszerzési lehetőségek és az ezekhez szükséges vagy ezeket megalapozó infrastrukturális fejlesztések támogatásával hozzájáruljon a vidéki térségek jövedelemtermelő, foglalkoztatást biztosító és népességmegtartó képességének javulásához. Olyan munka- és tudásigényes, jelentős, helyben hozzáadott értéket tartalmazó tevékenységek és termékek fejlesztése, amelyek speciális, minőségi piaci követelményeket elégítenek ki, és amelyek biztos, korlátozásmentes piaccal rendelkeznek. A fenti gazdasági fejlesztések alapjául szolgáló infrastrukturális háttér javítása. A vidék természeti, kulturális, építészeti és humán értékeinek megőrzésével vonzó élettér teremtése.

Tartalomjegyzék


Korábbi számunk